کد مطلب:1111 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:320

مسـائل مـتفرقه ارث
مسأله 2788 ـ قرآن و انگشتر و شمشیر میت و لباسی را كه پوشیده مال پسر بزرگتر است و اگر میت از این چهار چیز بیشتر از یكی دارد، مثلاً دو قرآن یا دو انگشتر دارد، احتیاط واجب آنست كه پسر بزرگ در آنها با ورثه دیگر صلح كند. و همچنین صلح نمایند در كتابها و رحل او یعنی اثاثی كه در سفر با خود می برد.



مسأله 2789 ـ اگر پسر بزرگ میت بیش از یكی باشد مثلاً از دو زن او در یك وقت دو پسر به دنیا آمده باشد، باید لباس و قرآن و انگشتر و شمشیر میت را بطور مساوی بین خودشان قسمت كنند.



مسأله 2790 ـ اگر میت قرض داشته باشد، چنانچه قرضش به اندازه مال او یا زیادتر باشد، باید چهار چیزی هم كه مال پسر بزرگتر است و در مسأله پیش گفته شد، به قرض او بدهند و اگر قرضش كمتر از مال او باشد، باید از آن چهار چیزی هم كه به پسر بزرگتر می رسد، به نسبت به قرض او بدهند، مثلاً اگر همه دارائی او شصت تومان است و به مقداربیست تومان آن از چیزهائی است كه مال پسر بزرگتر است و سی تومان هم قرض دارد، پسر بزرگ باید به مقدار ده تومان از آن چهار چیز را بابت قرض میت بدهد علی الاحوط.



مسأله 2791 ـ مسلمان از كافر ارث می برد، ولی كافر اگر چه پدر یا پسر میت باشد از او ارث نمی برد ولی اگر قبل از قسمت نمودن مال بین ورثه كافر مسلمان شود ارث می برد.



مسأله 2792 ـ اگر كسی یكی از خویشان خود را عمداً و به ناحق بكشد، از او ارث نمی برد، ولی اگر از روی خطا باشد مثل آنكه سنگ را به هوا بیندازد و اتفاقاً به یكی از خویشان او بخورد و او را بكشد از او ارث می برد، ولی اقوی ارث نبردن او است از دیه قتل كه بعداً گفته می شود. و همچنین برادر و خواهر مادری از دیه، ارث نمی برند و زن و شوهر دائمی از دیه یكدیگر ارث می برند مگر آنكه قاتل باشند.



مسأله 2793 ـ هر گاه بخواهند ارث را تقسیم كنند، برای بچه ای كه در شكم است كه اگر زنده به دنیا بیاید ارث می برد، سهم دو پسر را كنار می گذارند، ولی اگر احتمال بدهند بیشتر است مثلاً احتمال بدهند كه زن سه بچه حامله باشد، سهم سه پسر را كنار می گذارند، و چنانچه مثلاً یك پسر یا یك دختر به دنیا آمد، زیادی را ورثه بین خودشان تقسیم می كنند.